9 Tem 2010

Türkiye'nin İlk Yerli Otomobili: Devrim

İsmi ve şekli kulağa hoş gelsede, hüzünlü bir hikayesi vardır Devrim'in. Gelin size bu hüzün dolu hikayeyi kısaca anlatayım.

Türkiyenin kendi otomobilini üretebileceği konusunda ilk fikri Cemal Gürsel'in konuyu dikkate almasıyla, ordunun binek otomobil ihtiyacını karşılamak amacı da güden, ilk yerli ve seri üretim hedefiyle başlanan otomobil projesi, dönemin rakamlarıyla 1.400.000 TL ödenekle 4.5 ay gibi kısa bir süre içinde tamamlanmıştır. Otomobil dönemin Cumhurbaşkanı Cemal Gürsel'i Cumhuriyet bayramına götürerek hem tanıtımını hem ilk vazifesini gerçekleştirecekken benzinin bitmesi nedeniyle sadece 200 metre gidebilmiştir. Cemal Gürsel tarafından "Garp kafasıyla araba yaptık, şark kafasıyla benzin koymayı unuttuk" mizahi tabirine de konu olmuştur. Otomobilin yolda kalmasının sebebi ise trende oluşabilecek bir tehlikede zarar görmemeleri düşüncesiyle Eskişehir'den Ankara'ya taşınan devrim otomobillerine benzin konulmamasıdır(O zaman hale Türkiye'de trenler kömürle çalıştığından lokomotiften sıçrayacak kıvılcamlar benzinin alev almasına neden olacağından benzin az konulmuştur.). Otomobillerin ihtiyacı olan benzinin de Ankara'da konvoy yolunun üzerinde bulunan bir benzin istasyonundan alınmasına karar verilmiştir. Ayrıca benzin istasyonuna kadar olan kısa mesafedeki gerekli benzinin mühendisler tarafından tren ile taşınması, mühendislerin hatayı en aza indirgemek için bütün detayları düşündüklerini gösterir.Ancak Cumhurbaşkanının Meclis önünde beklediği haberi alınınca yakıt ikmaline ,fırsat olmadan hemen meclise gidilir.Bu konvoyda iki Devrim otomobili vardır biri bej,diğeri siyah renklidir.(Trende gelirken siyah renkli Devrim lokomotife daha yakın konduğu için ona az benzin konulmuştur.) Cumhurbaşkanı siyah renkli arabayı daha çok beğenir ona biner ama araba 200 m sonra öksürerek durur,çünkü arabanın benzini bitmiştir.Cumhurbaşkanı gezisini benzini olan bej arabayla sürdürür. Anıtkabir'e ve tören alanına gider.Bu olaydan sonra basın sanki bilerek, bu olayı yanlış manşetlerle yalan haberlerle açıklamıştır.Manşetlerde devletin parasını boş yere gömdünüz,araç 200m gitti durdu ,bu muydu araba gibi bir sürü yalan haber yapılmıştır. Maalesef milli otomobil yapılmasını engelleyemeyen güç, seri üretime geçmesini engellemiştir. Bir zamanlar dünyada esamesi dahi okunmayan pek çok otomobil firmasından önce başlanan bir girişim de böylece doğmadan öldürülmüş oldu.
Bugün Eskişehir TÜLOMSAŞ'ta sergilenen Devrim, hala saat gibi çalışmaktadır.

İşte böyle bir hikayesi var Devrim'in. ''Türkler otomobil yapamaz, yapsa dahi kaliteli olmaz'' diyenlere güzel bir örnektir Devrim. Bugün hala tıkır tıkır çalışması da, göğsümüzü kabartan bir durum. Hikayenin daha detaylısını buradan okuyabilirsinz, hatta yapım aşamasında çekilen resimleri dahi görebilmeniz mümkün. TÜLOMSAŞ'ın bizzat açtığı bir sitedir. Eğer bu otomobil yapılırken neler hissedildiğini, sizde hissetmek istiyorsanız; ''Devrim Arabaları'' filmini izlemenizi kesinlikle tavsiye ediyorum. Sanki oradaymışçasına yaşayacaksınız o anları. Devrim'in herkese örnek olması dileğimle ..

3 Yorum yapıldı:

Atölye Senatör'ü dedi ki...

O bir efsane...

Çağatay Görmez dedi ki...

Gerçek bir efsane ..

Atakan Çevik dedi ki...

Yerli otomabil olması güzel birşey.

Yorum Gönder